V jednom z predošlých článkov sme sa zaoberali tým, ako ušetriť v začínajúcom biznise. Teraz to vezmeme z „praktickej“ stránky a pozrieme sa na konkrétne veci, ktoré môžu za vás urobiť freelanceri – a dokonca možno lepšie, ako by ste to kedy dokázali vy sami. Tak poďme bez ďalších zbytočných rečí na to:

 

1.      Grafické práce

Základnú grafiku dokáže v niektorom z programov „zbúchať“ veľa ľudí. Ale pripraviť podklady tak, aby vyzerali profesionálne, už nemusí byť vždy až také jednoduché.

Naučiť sa pracovať s grafikou na pokročilejšej úrovni je dosť veľkým žrútom času – ten môžete investovať radšej do niečoho, v čom ste nenahraditeľní. Presne preto je to ideálna práca, ktorú môžete prenechať niekomu inému.

  

2.      Programovanie

Často sa hovorí, že IT-čkári sú ako ľudia z inej planéty. Nie je to náhoda – programovanie vyžaduje totiž úplne iné uvažovanie a nastavenie mozgu, než aké máme my ostatní.

Neznamená to, že by ste sa to nedokázali naučiť... ale ľudia, ktorí tým žijú, v tom budú vždy o niečo lepší. A hlavne rýchlejší. Dobrý programátor vám ušetrí čas, nervy a v konečnom dôsledku aj peniaze, takže sa určite do neho oplatí investovať.

  

3.      Webdesign

Webdizajn je trocha kontroverzná téma. Dnes nájdete na webe obrovské množstvo lacných (či dokonca bezplatných) šablón na stránky rôzneho druhu, a to ešte nehovorím o online nástrojoch na tvorbu aj zložitejších stránok.

Napriek tomu to však nemusí vždy stáť za ten čas a energiu, ktoré do toho vložíte. Webdizajnéri vám okrem ušetrených starostí navyše pomôžu aj s údržbou stránky do budúcna. 

Tí lepší sa vedia pohrať aj s UX (používateľská skúsenosť) – tým mechanizmom, ktorý nikto nevidí, ale vďaka ktorému ľudia po stránke idú hladko a vedia, čo kde nájsť, alebo sa napríklad nestratia pri ceste z e-shopu do stanice „zaplatené“.

  

4.      Písanie

Určite ste už počuli internetové príslovie „Obsah je kráľ“. Copywriteri sú ľudia, ktorí zariadia, aby ste ten obsah mali a nemuseli sa moriť s blogmi či textami na stránku.

Veľa ľudí na Slovensku prácu copywriterov podceňuje, lebo má pocit, že text dokáže napísať každý a sami vedia o svojej službe či produkte najviac. Ale copywriter je o niečo viac. 

Slovami Richarda Dobiáša – „copywriter je predajca za klávesnicou“. Správny copywriter zariadi, aby ľudia spravili to, čo chcete – či už je to prihlásenie do newsletteru, objednávka v eshope, alebo návšteva prednášky.

  

5.      Účtovníctvo

Mať účtovníčku „mimo firmy“ je aj na Slovensku celkom bežné hlavne u menších firiem a živnostníkov. Vo svojej podstate sú aj títo účtovníci a účtovníčky vlastne ľudia „na voľnej nohe“.

Asi nemusím dvakrát zdôrazňovať, na čo je dobrý účtovník. Ale nazačiatok stačia dve slová: Daňové priznanie. Samozrejme, kvalitný účtovník či účtovníčka toho dokáže oveľa viac a pomôže vám dať vaše financie do takého stavu, ktorý najviac pomôže tej vašej peňaženke (a nie vreckám Ministerstva financií).

  

6.      Marketing

Čo z toho, že máte najlepší produkt na svete, keď o vás nikto nevie? Správny marketér sa postará práve o to, aby sa vám to nestalo. Pomôže vám so spravovaním reklamných kampaní, internetových reklám (napríklad na Facebooku), SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) či SEM (marketing pre vyhľadávače). Samozrejme, môžu vám podať pomocnú ruku aj pri tvorbe reklamy do „skutočného sveta“.

Určite viete, že bez reklamy má dnes len veľmi málo biznisov šancu poriadne preraziť. Nájsť si dobrého marketéra je pre váš biznis hotový poklad – veď ako povedal Henry Ford: „Keby som mal posledné 3 doláre, 2 z nich dám do reklamy.“

   

„Keby som mal posledné 3 doláre, 2 z nich dám do reklamy.“

~ Henry Ford

 

7.      Správa sociálnych sietí

Ach, tie sociálne siete – to je kategória sama o sebe. Dnes veľmi dôležitá časť komunikácie každej firmy, ktorá však vyžaduje veľmi veľa pozornosti. Zákazníci očakávajú, že budete na ich otázky či pripomienky reagovať okamžite, prinesiete im zaujímavý a vhodný obsah k vašej téme.

Na túto prácu sú ideálni odborníci, ktorí nielenže aj tak celý čas „visia“ na Facebooku či Twitteri, ale hlavne vedia, ako komunikovať s vašimi fanúšikmi tak, aby bol dosah vašich príspevkov čo najväčší – ideálne aj bez platenej podpory.

  

 

A mohli by sme pokračovať ďalej a ďalej. Záber práce „ľudí na voľnej nohe“ je proste obrovský, a preto vám dokážu ušetriť hodiny a hodiny vášho času. Chcete sa na to dať? Tak si predtým ešte môžete prečítať, ako vybrať toho správneho freelancera!