Snažiť sa spustiť úspešný startup alebo rozbehnúť nové podnikanie od nuly je podobné, ako sa snažiť balansovať desať vajec na špičkách desiatich ihiel. Naraz. A navyše to skúšať nad rodinným perzským kobercom. 

Začínajúci podnikateľ aj startup sa na začiatku svojej cesty nachádza v obrovskej miere neistoty a rizika. Peniaze sa míňajú a treba začať premýšlať nad tým, ako správne úšetriť, aby váš let neskončil tvrdým pristátím.

 


Prosto nie je to vôbec ľahká úloha. V tej najzložitejšej rozbehovej fáze je príliš veľa vecí, na ktoré sa musíš naraz sústrediť a dokázať ich všetky udržať pod kontrolou.

Ako vychádzame s financiami? Čo prílev nových zákazníkov? Máme dobre nastavené rozpočty na reklamu? Stíhame všetko robiť, aj keď sme len dvaja (alebo si len sám)? Potrebujeme už niekoho, kto nám bude pomáhať s...? Čo ak sa stane toto? A keď príde konkurencia s niečím takýmto? Stihneme sa presadiť na trhu včas?

 

Dá sa to zvládnuť

Veľa otázok, málo odpovedí. Ale všetko sa to zvládnuť dá – čoho dôkazom sú úspešné startupy, na ktoré narážame každý deň. (A hlavne, začínajú sa presadzovať aj Slováci, napríklad CulCharge, Aeromobil, Staffino ...)

Aj taký Elon Musk svoj startup Tesla Motors v roku 2013 takmer predal Google kvoli zlým finančným výsledkom. Ale nespravil to a je tam, kde je. 

 

 

Ľudia, ktorí tieto startupy vedú, vedia to najdôležitejšie – že nemôžu všetko zvládnuť sami. Vedia, že ich najväčšou devízou nie sú kamaráti na správnych miestach alebo silný investor v pozadí – ale práve ich schopnosť čo najefektívnejšie využívať všetky zdroje, ktoré majú k dispozícii. Pod zdrojmi nemyslíme len peniaze – je to tiež tvoj čas (či chceš alebo nie, deň má len 24 hodín), schopnosti, a ľudia.

Samozrejme, na začiatku je dobré skúsiť urobiť si čo najviac sám. Počas tejto fázy sa dokážeš veľa naučiť a zistíš, že dosť vecí vlastne nie je až takých ťažkých, ako si predpokladal. Ale toto funguje len do určitého momentu. Ak sa ti bude dariť, nakoniec sa dostaneš do fázy, keď bude pre teba dôležitejšie určiť, čo už sám nerobiť. Práve preto, aby si sa vedel s odstupom pozrieť na celú vec a  zhodnotil, či sa ti darí držať všetky vajíčka na ihlách, a tak koberec zostáva čistý.

Asi ti napadlo najočividnejšie riešenie – jednoducho zamestnať na plný úväzok niekoho, kto to bude robiť.

Ale to nie je ani jediné a ani z ďaleka najlepšie riešenie. Prečo?

 

Nech to spraví niekto iný

Celý čas tu hovorím o efektívnom využívaní toho, čo máš k dispozícii – a zamestnať niekoho nie je ani zďaleka najefektívnejší spôsob. Sú s tým spojené problémy s účtovníctvom, a to už vôbec nehovorím o odvodoch, poistení a všetkých ostatných povinnostiach zamestnávateľa v našom štáte.  Pre začínajúcu firmu je jednoznačne najjednoduchšie a najlepšie niečo iné – outsourcovať.

Vieš túto robotu zadať niekomu „z vonka“?

Odpoveď znie vo väčšine prípadov: Áno. Či už sú to len krátkodobé práce, ako  nastavenie redakčného systému na webe, alebo aj tie dlhodobejšie – ako je napríklad manažovanie komunity na sociálnych sieťach, vždy sa tomu môže venovať aj niekto z vonka, a tak tebe zostane viac času na tie podstatnejšie veci, ktoré nikto okrem teba urobiť nevie alebo nemôže (napríklad ustriehnuť či stále plníme svoju misiu, pre ktorú sme vlastne vznikli).

Aj keď existujú rôzne firmy, ktoré dodávajú rôzne riešenia, pre malý startup je vždy najvýhodnejšia spolupráca s freelancerom – odborníkom pracujúcim na voľnej nohe. Máš s ním osobnejší kontakt a lepšie sa dokážete navzájom prispôsobiť. Navyše, ak narazíš na skutočne dobrého odborníka, často dostaneš ešte viac, ako si očakával.

 

Prečítajte si tiež:  4 dôvody prečo sú freelanceri pre váš biznis tá najlepšia voľba

 

 Ak si však časom uvedomíš, že prácu, ktorú ti pravidelne dodával freelancer, už nepotrebuješ, je vždy ľahšie rozviazať dohodu s ním, ako so zamestnancom či s inou firmou. A práve túto flexibilitu najviac oceňujú mladé firmy – pretože nikdy nevieš, čo bude zajtra.

 

Ako teda ušetriť v startupe?

Rieš veci čo najjednoduchšie. Nehľadaj zložité riešenia, ktoré vydržia navždy. Si malý a agilný, tak si nájdi riešenia, ktoré budeš vedieť prispôsobiť svojim potrebám. Nezväzuj sa zbytočnými záväzkami a zmluvami – ušetrí ti to nielen peniaze, ale aj čas a nervy. Využívaj pri tom čo najefektívnejšie všetky zdroje, ktoré máš k dispozícii, a si na dobrej ceste k stabilite.

Keď si niesi istý, tak to zjednoduš.

 

Bonusový tip: Odhryzni si len toľko, koľko dokážeš požuť.

Skôr, ako sa rozhodneš investovať svoj čas a peniaze do nového nápadu, riešenia alebo zmeny v službe, produkte alebo stratégii, sprav čo najlacnejší experiment. Bude to jablko (o ktorom si ja myslím, že je dobré) chutiť aj mojim klientom?

Často bývajú naše rozhodnutia založené na predpokladoch, ktoré môžu naše podnikanie vystreliť do výšin, ale môžu ho aj zabiť. Naplánuj svoj experiment tak, aby potvrdil alebo vyvrátil predpoklady, na ktorých chceš svoj nápad postaviť.

Príklad:

Predstav si, že chceš na svojom webe zaviesť možnosť platby za tovar cez PayPal. Predpokladáš, že tvojim zákazníkom táto možnosť chýba a budú ju využívať. Preštuduješ si ako PayPal funguje a čo treba na jeho rozbehanie, ako takéto transakcie zaúčtovať, zaplatíš programátora, aby to na web nahodil, no po mesiaci zistíš, že ľudia platia stále len bankovým prevodom. Vyhodený čas a peniaze.

Dá sa to aj inak:

Tento krát by si najskôr na svoj web pridal len tlačidlo, niečo ako “Zaplatiť cez PayPal”, ktoré by však neslúžilo na skutočnú platbu, ale len na overenie hypotézy, či tvoja cieľová skupina naozaj využíva PayPal do takej miery, že by sa ti oplatilo platiť programátora a deliť sa s PayPalom o tvoje tržby. Pomer klientov, ktorí na tlačidlo klikli ku všetkým klientom, ktorí uskutočnili nákup by ti mohol dať odpoveď, či bol tvoj predpoklad správny alebo nie.