Nadpis tohto blogu sa vám môže zdať divný. Môžete si povedať: „Ako to myslíte, dostať to, čo chcem? Veď freelancera si najímam práve preto, aby pomocou svojich schopností zrealizoval moju predstavu – takže určite musím dostať prene to, čo od neho chcem.“ To je, samozrejme, pravda – ale nie vždy to tak musí nakoniec dopadnúť. Ako je to možné a ako sa tomu vyhnúť? 

 

Skúsim vám dať malý príklad.

Predstavte si, že vojdete do kaderníctva. Sadnete si na stoličku a poviete, že si chcete nechať „upraviť účes“. Kaderníčka chytí nožnice a pustí sa do práce. Keď sa však nakoniec pozriete do zrkadla, zistíte, že namiesto vášho typického účesu máte na hlave trojfarebné číro, ktoré by vám mohol závidieť aj pravý americký Čerokéz.

Kde sa stala chyba?

Odpoveď je (takmer) jednoduchá. Chyba bola v komunikácii. Čo si predstavíte pod pojmom „upraviť účes“? Oholiť hlavu? Podstrihnúť? Alebo zafarbiť na ružovo-žlto?

Vy sami, samozrejme, viete, čo chcete – chceli ste len tu a tam skrátiť pár prameňov. Ale ak sa s kaderníčkou na začiatku nedohodnete, aký má byť výsledok, môže to dopadnúť všelijako.

S freelancermi je to rovnako. Ich úspech či neúspech záleží vo veľkej miere na tom, ako dobre si spolu porozumiete ešte pred začatím spolupráce. Čím jasnejšie vyjadríte svoju predstavu, tým je väčšia šanca, že dostanete od freelancera presne to, čo chcete a v takom čase, v akom to potrebujete.

 

Tu sa dostávame ku kameňu úrazu.

Čo znamená „jasne si zadefinovať“?
Predstavte si, že si necháte urobiť u profesionála reklamný banner pre svoju stránku. Má na ňom byť veľký lev, ktorý sa papuľou opiera o vaše firemné logo, nad tým všetkým veľký nadpis „Sme voľbou kráľov“. A pod logom tlačidlo: „Pridaj sa k nám aj ty!“.

Celkom jasné, nie? Určite si viete aspoň zhruba predstaviť, čo som mal na mysli.
Ale je to jasne zadefinované? Žiaľ, grafik by sa len chytil za hlavu.
Aké rozmery má mať banner? Má byť kreslený či fotorealistický?
Lev? To je široký pojem. Klasický či čierny lev? Vychudnutý či tučný? Majestátny?

A čo pozadie? Má sedieť v kancelárii alebo uprostred africkej savany?

Nápis? Aký veľký? Akej farby? Má byť animovaný?

A čo to tlačidlo... ?

Takto by sme mohli pokračovať donekonečna – ale určite vám je jasné, kam mierim.

 

Nemusíte byť odborníkom na všetko.

Avšak toto nie je vaša chyba. Samozrejme, nikto od vás neočakáva, že budete odborníkom na všetko. Predsa ak by ste sa vyznali v grafike (a z toho dôvodu poznali všetky tieto detaily), nepotrebovali by ste profesionála. Jedinou vašou úlohou je čo najdokonalejšie opísať, aký výsledok chcete vo finále dosiahnuť. A zvyšok už je na freelancerovi.

Správny freelancer sa totiž musí neustále pýtať. Pýtať sa pred začiatkom spolupráce, aby zistil všetky detaily toho, čo chcete. Pýtať sa počas spolupráce, aby sa uistil, že súhlasíte s tým, kam to všetko smeruje. A pýtať sa na konci, aby si overil, že ste skutočne spokojní.

 

Verte mi, hlúpa otázka neexistuje.

Ak niečomu nerozumiete, opýtajte sa. Ak si nechávate robiť marketing, a netušíte, o čom ten chlap točí, keď vraví, že treba „správne nastaviť PéPéCéčko“, určiť si „target audiences“ a dosiahnuť určitý level „engejdžmentu“, máte základ akurát tak na poriadne nedorozumenia.

Na záver teda jednoducho všetko zhrniem odpoveďou na tú prvú otázku: Ako dostať od freelancera to, čo chcem?

Odpoveď: Komunikujte čo najviac. Neprestávajte komunikovať. Povedzte jasne, čo chcete a keď nerozumiete, pýtajte sa. To je totiž základom každej dobrej spolupráce. A o to nám vlastne ide, no nie?