Aj vy rozmýšľate nad rozbehnutím vlastného online biznisu? Tak by ste určite nemali preskočiť tento článok a rady v ňom si dobre zapísať za uši.

Pred tým, než si zaplatíte doménu, necháte vytvoriť stránku niektorou z našich hlavičiek (tu by bolo ideálne, ak by sa dali vyfiltrovať len webdev), mali by ste poznať a myslieť na týchto 5 zásad, ktoré vám pomôžu položiť pevné základy akéhokoľvek online podnikania.

Poďme rovno bez ďalších „kecov“ na nich. 

 

1.Povesť je všetkým

V online svete je vaša povesť jedinou skutočnou výhodou, ktorú môžete mať. Je to svet, kde sa zlé a dobré správy šíria rýchlosťou blesku k státisícom ľudí a dokážu potopiť alebo vyzdvihnúť biznis v priebehu niekoľkých hodín či dní.

Ani tisíce eur vyhodených na reklamu vám nepomôžu, ak má váš obchod na Heuréke nízke hodnotenie a negatívne recenzie. Ak pri vyhľadaní vášho mena v Googli naopak vybehnú fóra, kde si ľudia budú pochvaľovať vašu zákaznícku podporu, môžete si gratulovať.

Preto je dôležité mať kvalitné produkty a k zákazníkom sa správať čo najotvorenejšie. Ak máte nejaké problémy, nesnažte sa ich tutlať, ale prijmite ich – a dajte ľuďom vedieť, že na nich pracujete.

Ste značkou vo všetkom čo robíte, od prvého navštívenia stránky až po 5 ročný servis po nákupe. Tak sa snažte vybudovať si dobrí imidž.

2. Predávate celý zážitok

Keď vojdete do obchodu na rohu, o vašom nákupe či „nenákupe“ často rozhoduje veľa faktorov: od toho ako vám „sadla“ predavačka, cez ceny, až po „atmosféru“, ktorá v obchode visí vo vzduchu. Jednoducho je to o tom, ako sa v obchode cítite.

Na internete je to presne o tom istom.

Nepredávate len produkt, ale celú cestu od prvého pohľadu na domovskú stránku, až po odkliknutie platby. Každý krok musí byť čo najjednoduchší, čo najkratší, ale aj dobre vyzerajúci. Kdekoľvek sa bude proces nákupu „zadrhávať“, jediným výsledkom budú ľudia, ktorí sa vrátia naspäť na Google – aby si kúpili to, čo chcú od niekoho iného.

Na túto oblasť predaja sa dokonca špecializuje samostatná odnož dizajnérov, tzv. „UX dizajnéri“, ktorí navrhujú čo najhladší prechod celým procesom. Ak do nich investujete, určite sa vám investícia vráti!

3. Dvakrát meraj...

Čo sa nedá merať, to sa nedá riadiť. To je základné pravidlo dobrého online biznisu. Viete odkiaľ k vám prichádzajú klienti? Koľko času strávia na vašej stránke? Z ktorej podstránky najčastejšie odchádzajú? A ktorá ich naopak dostane k legendárnemu tlačidlu „zaplatiť“? Koľko ľudí z tých, čo klikli na Google reklamu, si aj reálne niečo kúpili?

Verte alebo nie, nemeria sa len počet návštevníkov za mesiac, ale aj všetky vyššie spomenuté veci! Ak ešte len začínate a myslíte si, že tieto informácie zatiaľ nepotrebujete... zamyslite sa ešte raz. Čím skôr totiž začnete zbierať dáta, tým ľahšie sa vám bude rásť. Budete vedieť, ktoré príspevky na blogu zaujali vašich čitateľov a ktoré správy ich dostali k nákupu. A toto všetko sa dá použiť v budúcnosti, aby ste vyžmýkali z každej príležitosti, či už je to reklama, prerábka webu, alebo uverejňovanie blogov, čo najviac!

4. ... a potom sprav A/B test

A/B test znamená, že vytvoríte dve verzie stránky/plagátu/čohokoľvek iného a obe pustíte medzi ľudí. Ktorá z nich bude úspešnejšia pri plnení vášho cieľa, tú použijete.

Klikne viac ľudí na tento banner, ak bude mať zlaté písmená na čiernom pozadí, alebo naopak? Kúpi si viac ľudí tričko, ak odstránime jeden medzikrok medzi výberom a zaplatením?

Jednoducho povedané – nerobte dohady. Otestujte si, čo funguje a používajte to.

5. Zbierajte kontakty

Vždy a všade. Bodka.

Nezbierajte však bezduché mailové adresy a „páčiky“ na Facebooku. Oveľa väčšiu hodnotu má menšia databáza mailov a kontaktov na ľudí, ktorí sa skutočne zaujímajú o váš produkt či službu – pretože sú to, samozrejme, potencionálni – a jednoducho presvedčiteľní – klienti.

Vytvárajte obsah, ktorý sa dotýka vašej témy. Raďte ľuďom. Ale nesnažte sa o čo najviac zdieľaní či prečítaní. To čo vás musí zaujímať je, koľko z vašich takto získaných kontaktov spraví to, čo chcete – zaregistruje sa do fitness programu, kúpi si stoličky na terasu alebo si nechá vytepovať auto. Rátajú sa výsledky, nie čísla.

Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti tu dole v komentároch alebo na našom Facebooku!

 

Foto

Autor: 
Andrej Kras - Copywriter
"V jednoduchosti je krása."